התנהגות הגולשים באתר – האם זהו הפרק הבא בתורה של גוגל?

פרמטרים של התנהגות גולשים והשפעתם על קידום האתר

בשנים האחרונות ישנה תיאוריה ההולכת וצוברת תאוצה בחוגים מסוימים, והיא שגוגל חייב לבדוק מדדים של התנהגות גולשים על מנת להחזיר תוצאות רלוונטיות.
אם בעבר גוגל היה יכול להסתמך רק על "עובדות" כמו "יש שלושים קישורים שמפנים לאתר הזה", היום הוא חייב לעבוד גם לפי מדדים שקשה יותר לזייף אותם.
כאן נכנסים לתמונה בדיוק כל אותם מדדים של התנהגות גולשים.

הסיבה שקשה לזייף את המדדים האלו היא בין היתר שהם מתבססים על מסה של אלפי ולעתים מאות אלפי ואף מיליוני גולשים שכל אחד מהם מתנהג בצורה אחרת לגמרי. גם אם מישהו היה רוצה לזייף את הנתונים האלו באמצעות בוטים ורובוטים, סביר להניח שהוא היה מפיל את האתר ורק גורם לו לנזק…
אם כך, אילו מדדים מבין אלו הם החשובים ביותר?

אחוז נטישה- האם הגולש התעניין בדפים נוספים באתר

כמה גולשים מבקרים באתר ואז חוזרים לגוגל? אחוז נטישה הוא מונח מתעתע מכיוון שאם גולש הגיע לעמוד הראשי של אתר ומיד ברח חזרה לגוגל, המשמעות היא שהוא אינו מרוצה. אם לעומת זאת, הוא הגיע לעמוד פנימי ויצא כי הוא קיבל את מבוקשו, אז אחוז נטישה גבוה הוא דווקא נתון מעודד!

מכיוון שגוגל יודע להבחין בין עמוד ראשי של אתר לבין עמוד עומק, סביר להניח שהוא כן משתמש באחוז נטישה כמדד, וכדאי לנו מאוד לבנות אתרים שיגרמו לגולשים להמשיך לדפדף באתר, או שפשוט יספקו להם את מה שהם צריכים בלי לשגע אותם עם פרסומות מיותרות… (חטא שגם גדולי האתרים בארץ, ואולי בעיקר הם, חוטאים בו).

דוגמא לאחוזי נטישה ב Google Analytics
אחוזי נטישה בגוגל אנליטיקס

גולשים חוזרים- נאמנות הגולשים

מדובר בעוד נתון מעט מתעתע מכיוון שאם יש לנו הרבה גולשים שחוזרים לאתר, הדבר יכול להעיד על שני דברים שונים לחלוטין :

1.לאתר יש קהל נאמן שמבקר בו ושוב ושוב

2.האתר אינו מספיק מושך, ולכן לא מגיעים אליו גולשים חדשים!

למרבה המזל, אם גוגל אכן מתחשב בנתון הזה, סביר להניח שהוא מסתכל גם על זמן השהייה של הגולשים החוזרים לעומת אלו של החדשים. אם דווקא הגולשים החוזרים מסתובבים באתר פחות מאשר הלא חוזרים, סימן שהם מגיעים אליו בטעות ולא מתוך נאמנות. אם המצב הוא הפוך, סימן שהאתר כבר מושך אליו קהילה נאמנה של גולשים שמבקרים בו שוב ושוב.

למעשה, גוגל אולי גם עשוי לדעת גם מהי התדירות בה המבקרים החוזרים מבקרים באתר, וכך לדעת עד כמה התוכן באתר "טרי" לדעתם. (המידע מופיע באנליטיקס בכל מקרה)

בכל אופן, המטרה שלנו היא לגרום לכמה שיותר גולשים חוזרים לבקר באתר שלנו, ובה בעת, למשוך גולשים חדשים. לעולם לא נגיע ליחס של 1:1, אבל אפשר לשאוף אליו באמצעות העלאת תכנים מעניינים ופעילות ברשתות חברתיות שתמשוך גולשים שכבר עשו לנו לייק בעבר.

דוגמא לגולשים חוזרים ב Google Analytics
גולשים נאמנים בגוגל אנליטיקס

CTR- התרשמות הגולש מתיאור תוצאת החיפוש

מדובר בנתון פשוט שבודק את אחוז הלחיצות על אתר בתוצאות החיפוש. ממחקרים שונים ברשת, כולל זה של SEOmoz, עולה שהמקום הראשון עבור שאילתא נתונה, מקבל בדרך כלל עד 50% מן הכניסות, ומשם אחוז הלחיצות יורד בצורה חדה, כ – 32% למקום שני, 28% למקום שלישי, 22% למקום רביעי וקצת פחות מ – 10% למקום עשירי. לעומת זאת, כאשר מדובר על חיפוש של מותגים, רואים שהיחס משתנה קצת והוא אינו ביחס ישר למיקום בתוצאות!

דוגמא לאחוזי הקלקה
אחוזי הקלקה עבור שאילתה נתונה

דוגמא לאחוזי הקלקה
אחוזי הקלקה באתר מותג, שימו לב להבדלים בנפח

מכל זה, מה שחשוב לזכור הוא שאסור לנו לזלזל בתגי המטה שקובעים בסופו של דבר את הכותרת והתיאור של האתר בתוצאות החיפוש (אם כי לאחרונה הסתבר שבמקרים מסוימים גוגל מחליטה בעצמה מה להציג…). ככל שהתיאור והכותרת ייראו יותר מושכים, אבל לא רובוטיים או ממוכנים מדי, כך ייטב.

כמות דפים נצפים באתר וזמן שהייה

ממש כמו אחוז הנטישה, מדובר בנתון מבלבל למדי שאפשר לפרש בכמה צורות. בנוסף לכך, ידוע שגוגל לא יכול למדוד זמן שהייה של גולש שביקר רק בדף אחד מכיוון שהוא חייב שתי נקודות בשביל למדוד זמן… (כמו שקו חייב להיות בין שתי נקודות…)

וגם במקרה הזה, המטרה שלנו היא שהגולשים שמבקרים באתר בצורה ספונטנית או לא מחפשים משהו מסוים, ישההו בו כמה שיותר זמן, מה שירמוז לגוגל בעצם שהאתר טוב ומעניין חלק גדול מן הגולשים.

דוגמא לכמות הדפים ממוצעת לכל ביקור
כמות הדפים ממוצעת לביקור באתר ספונטני

לסיום – לא להזניח אספקטים אחרים של האתר

לסיום ואולי בניגוד לכל מה שנכתב כאן : חשוב לדעת שאתר עם פרמטרים טובים של התנהגות גולשים אינו בהכרח האתר שגוגל הכי יאהב. מי שאומר לכם שזמנם של הקישורים מת וגוגל לא מסתכל עליהם יותר, נמצא בדעת מיעוט קיצונית.  מרבית מקדמי האתרים עדיין תומכים בהשערה שלקישורים טבעיים וכאלו שנבנים באופן מתוחכם בצורה יזומה, יש חלק חשוב מאוד בקידום האתר ברשת ובמיקומים שלו על מילות מפתח תחרותיות.

בתור מקדמי אתרים או מנהלי אתרים עם ראש על הכתפיים, עלינו לזכור לשמור על איזון ולא לנטות יותר מדי לאחד מן הצדדים.

האם ישנם אספקטים אחרים שתרצו לשתף אותנו בהם?

האם יש לכם דוגמה למקרה שיוכל להמחיש לגולשים את חשיבות הפרמטרים?

שתפו אותנו בתגובתכם

6 תגובות בנושא “התנהגות הגולשים באתר – האם זהו הפרק הבא בתורה של גוגל?

  1. יצא לי להבחין בעיקר מבדיקה של אתרים סמכותיים שישנם פרמטרים נוספים שאותם ארצה לשתף:

    מדובר בעצם בגידול התנועה ממילות מפתח מסביב למותג.
    למשל שם העסק, שם הכותב, מקום העסק וכו.
    לאחר קמפיינים ויראלים ישר מבחינים בעלית תנועה במילות מפתח מסביב למותג האתר.

    בנוסף לכך יש פרמטרים נוספים שאותם דווקא בינג משתפת.
    באחת ההרצאות המצולמות של בינג הם סיפקו לנו מיידע נוסף שמבוסס דווקא על השימוש במנוע החיפוש.
    הם לוקחים בחשבון מקרים כאלו:כאשר גולש שחיפש מילת מפתח והתעניין באתר, מחפש לאחר 48 שעות את מילת המפתח שנית.

    1. מדובר בפעולות חשובות לחיזוק המותג ולבניית תנועה.

      אני באופן אישי ממליץ על שיווק האתר ברשתות החברתיות ובכללם אתרי שאלות תשובות ופורומים
      בהנחה שישנם את המשאבים הנחוצים ואנשי מקצוע שיבנו קהילה מסביב לאתר

  2. אוקיי תודה העניין הוא אם מבחינת קריטריונים של גוגל שיווק בפורומים וברשתות חברתיות אכן מועיל

  3. התשובה לשאלה דיי מורכבת
    אגיד שמנועי החיפוש ממליצים לבעלי אתרים לקחת חלק פעיל באתרי שאלות תשובות וברשתות חברתיות.
    לכן מבחינתם מה שטוב לגולשים טוב גם עבור מנועי החיפוש

    1. בהחלט, ולכן ניתן לראות הרבה בעלי מקצוע מנהלים או פעילים בצורה שוטפת בפורומים שבהם שאלות ותשובות.
      מלבד העובדה שהם מקבלים עבודה דרך זה, הם נוטים גם לקשר אל העמוד שלהם בדרכים הכי שונות שניתן (בעזרת קישורים למידע אינפורמטיבי ורלוונטי באתר שלהם).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *