השפעות של סיגנלים חברתיים בקידום אתרים -ומבט לעתיד

סיגנלים חברתיים הפכו להיות אחד הנושאים הבוערים ביותר בסצנת קידום האתרים. עדכון פינגווין אשר הוריד בצורה משמעותית את חלקם של הקישורים "הפשוטים" , ביחד עם הודאה של גוגל בכך שהיא מודדת גם קשרים חברתיים של אתרי אינטרנט , גרמו לאנשים להבין שם החברה שהמציאה את ה – Pagerank , נכנסה סופית לתחום הרשתות החברתיות.

השפעות ישירות ועקיפות

כאשר מדברים על סיגנלים חברתיים, חשוב לזכור שישנם סיגנלים ישירים וסיגנלים עקיפים. הסיגנלים הישירים מתייחסים ישירות לאתרי אינטרנט או עמודי מותגים ברשתות החברתיות עצמן, בעוד הסיגנלים העקיפים מתייחסים בעיקר להשפעה חיובית על מדדים של אתרי אינטרנט עקב הסיגנלים הישירים.

אם כך, מהם הסיגנלים הישירים החשובים?

1.מספר האנשים שאוהבים מותגים בפייסבוק , גוגל פלוס ורשתות חברתיות אחרות – זהו אולי אחד הנתונים החשובים ביותר, וגם אם קל לזייף אותו, בתוספת מדדים נוספים, הוא מהווה מדד לא רע לכמות האהדה שיש למותג מסוים ברשת. זהו גם הנתון שלעכבישים של מנועי החיפוש הכי קל לראות אותו מכיוון שהוא ציבורי.

2.מספר השיתופים של תכנים ברשתות חברתיות – זהו נתון שלמעשה "מחקה" את מדד הקישורים, רק בהקשר של רשתות חברתיות. השיתוף הוא אמנם לא קישור, אבל ההשפעה שלו היא דומה. למרבה הצער, מידע זה חסוי בדרך כלל, למעט גוגל פלוס , ממנה גוגל יכולה לשאוב (וכנראה שואבת באופן פעיל) מידע על שיתופים (כל עוד הוא אנונימי, אין הדבר פוגע בפרטיות הגולשים!).

3. מספר העוקבים / נעקבים – מכיוון שההבחנה בין משתמש פרטי ובין עסק או גוף ברשתות חברתיות, הולכת ומטשטשת, הרי שגם למספר העוקבים אחרי מותגים ברשתות חברתיות כגון טוויטר, יש משמעות מבחינת מנועי החיפוש. גם מידע זה מופיע בדרך כלל באופן פומבי בעמוד הפרופיל של המשתמש ברשת, ולכן לגוגל יש גישה אליו.

ומהם הסיגנלים העקיפים החשובים ביותר?

לפני שמדברים על סיגנלים עקיפים, חשוב להבין שככל שחוות הדעת הכללית על אתר אינטרנט מסוים ברשת עולה, כך אנשים יבקרו בו יותר וכנראה גם יישארו בו זמן רב יותר ויכנסו לעומקו (מרחק של 2-3 רמות מדף הבית(. כאשר מדברים על קידום לוקאלי, חשיבותם של הסיגנלים האלו אפילו עולה מכיוון שדף העסק הלוקאלי (שמקושר בדרך כלל גם לאתר אינטרנט) כולל את הביקורות האלו. ביקורות אלו משפיעות ישירות על הגולשים וגורמות להם לקנות או לקנות שירותים מאותו העסק. זוהי גם הסיבה שגוגל לא מוכנה בשום פנים ואופן להסיר ביקורות שליליות לגיטימיות , גם אם הצד השני של בעל העסק רואה את עצמו כנפגע. (גם אתר העסקים הלוקאלי YELP נוקט במדיניות זו)

בנוסף לכך, מחקרים שונים שנעשו ברשת מראים שאתר שהמדדים החברתיים שלו גבוהים, בדרך כלל גם מקבל יותר קישורים טבעיים ולכן המיקומים שלו עולים באופן יחסי (כפי שתראו בהמשך, כיום כבר אין מיקומים מוחלטים).

הסיבה לכך ברורה : גם בלוגים, טוקבקים ואפילו הודעות דואר אלקטרוני הם כלים חברתיים, רק שהשיתופים שלהם הם קישורים אמיתיים שניתן לעקוב אחריהם ולשאוב מהם מושג על רמת הפופולאריות של האתר (ובהקשר הזה, אין זה משנה אם הקישור הוא nofollow  או dofollow).

בגרף שנלקח מטור של SEOmoz , ניתן לראות כי ההתאמה (קורלציה) הגבוהה ביותר בין מיקומים בתוצאות החיפוש האורגניות ובין סיגנלים חברתיים נמצאה בשיתופים בפייסבוק, מספר השיתופים והתגובות לקישור מסוים ומספר הלייקים. הדבר המעניין הוא שמספר השיתופים בדרך כלל נמוך הרבה יותר ממספר הלייקים. כלומר, באופן תיאורטי, הלייקים מתפקדים כמו קישורים קלים להשגה, בעוד השיתופים מתפקדים כמו קישורים קשים להשגה!

Correlation Of Social Media Based Factors

הסיגנלים החברתיים של העתיד

ככל שגוגל תפחית את התלות שלה בקישורים, כך הסיגנלים החברתיים יהפכו להיות ויותר ויותר חשובים. כבר כיום גוגל מעודדת את המשתמשים שלה להמליץ על תוצאות מסוימות בדפי התוצאות (SERPs), וזוהי אולי התרומה הגדולה ביותר של גוגל פלוס לגולש עצמו, הרבה יותר מרשת גוגל פלוס עצמה, שרמת הפעילות בה היא עדיין נמוכה יחסית. כאשר גולש מסמן אתר, האתר הזה עולה למקום גבוה יותר בכל תוצאות החיפוש של האנשים שנמצאים במעגלים שלו, או אפילו אצל אנשי הקשר בדואר האלקטרוני שלו! (Gmail הוא אולי הפקטור הכי פחות מוערך היום בעולם ה – SEO).

גוגל אמנם לא הצליחה לגרום לגולשים לעשות +1 (הלייק של גוגל פלוס) על אתרים בתוצאות עצמן ולמען האמת החביאה את הכפתור בצורה מעוררת השתאות, אבל אתרים טכנולוגים רבים ובעיקר בלוגים שעוסקים בקידום אתרים ורשתות חברתיות, שמו את הכפתור במקום בולט באתר שלהם. כמות הלחיצות עליו עדיין לא גדולה כמו זו על הלייק של פייסבוק, אבל גוגל בהחלט בדרך לצמצם את הפער.

אינטליגנציה מלאכותית וסמנטיקה בשרות מנועי החיפוש

ככל שגוגל תשפר את האינטליגנציה המלאכותית של מנוע החיפוש שלה ותוכל לדעת טוב יותר מהם ההקשרים של השאילתא שאותה אנחנו מחפשים (כלבי רוח הם כלבים מגזע מסוים ולא כלבים שעפים ברוח…), כך היא תוכל גם לנתח ביתר יעילות את הקשרים החברתיים שלנו, לדעת אחרי אילו ידוענים אנחנו מחפשים ובאיזה הקשר. הרשת העתידית תהיה מאוד מותאמת אישית וכמעט לא יהיה זכר למיקומים מוחלטים בדמי התוצאות. במקום זאת, כל אחד יקבל סט של תוצאות שונה לחלוטין  המותאם לו. על מנת להמחיש זאת, אפשר להיכנס לכלי מנהלי האתרים ולראות שגוגל מתייחסת אל המיקומים כמיקומים ממוצעים ומציגה את מספר החשיפות לכל מקום מוחלט בנפרד…

להשקיע באלמנטים חברתיים בלי לאבד את הראש

למרות עלייתם של הסיגנלים החברתיים , אסור למקדמי אתרים להזניח את הפעולות הקלאסיות של קידום אתרים ובראשם בניית קישורים. הסיבה היא שמנועי חיפוש לא עובדים בשחור ולבן, ולקישורים "טובים" שנראים טבעיים, יש עדיין השפעה מכרעת על תוצאות החיפוש. החברה שהסמל המסחרי שלה הוא אלגוריתם ה- Pagerank המקורי וכמעט הוציאה פטנט על הקישורים עצמם, לא יכולה לזנוח אותם ביום בהיר אחד, ואין זה משנה כמה מקדמי אתרים לבנים יתר על המידה מנסים לשכנע אתכם שהקישורים מתו…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *